Bezoek 2e kamerlid Henk Nijboer aan Armslag

Bezoek 2e kamerlid Henk Nijboer aan Armslag Stichting Armslag Stadskanaal

, 22 februari 2015

Ik doe al jaren huisbezoeken voor Stichting Leergeld en heb ik Kamerleden vaak uitgenodigd om mee te gaan op huisbezoek. Tijdens mijn raadsperiode is het niet gelukt. Ik heb al maanden contact met Henk Nijboer, Tweede Kamerlid van PvdA om een afspraak vast te leggen en eindelijk is het gelukt. Ik heb ook verschillende voorbeelden naar hem toegestuurd over hoe huishoudens in de problemen zitten en echt niet kunnen rondkomen van een uitkering, want de rekeningen zijn simpelweg te hoog.
Vrijdag 20 februari heeft hij 2 gezinnen mee gemaakt, waaronder een alleenstaande moeder / oma met intens verdriet met een dochter van 14 jaar. Ze wordt ondersteund door haar oudste dochter, die zelf ook een dochtertje van 5 jaar oud heeft. Ik heb voor de moeder en oudste dochter de desbetreffende formulieren ingevuld, inkomensgegevens ontvangen, want hun vraag, ze zouden graag hun dochters zien sporten en op schoolreis zien gaan. De coördinator van Leergeld controleert alle gegevens en in de meeste gevallen wordt de aanvraag goedgekeurd. Ze krijgen zelf geen geld, dat gaat rechtstreeks naar de school, vereniging of sportschool. Het belangrijkste van dit werk is het bieden van een luisterend oor en een steuntje in de rug en tips geven met betrekking tot de gemeente en andere instellingen waar ze hulp of spullen kunnen krijgen. Henk Nijboer schrok van de lage inkomens en hoge vaste lasten, heel moeilijk om rond te komen en je moet geen tegenslagen krijgen. Het is nuttig en goed werk.
Na het huisbezoek hebben we een bezoek gebracht aan Boetiek Armslag, een winkel gericht op de minima. Voldoe je aan alle criteria van Stichting Leergeld, dan kom je ook in aanmerking voor een kaart bij Boetiek Armslag. Voorwaarde is dat je je inkomens- of uitkeringsverklaring moet inleveren. Henk vindt niet alleen dat de winkel er prachtig uitzag, ook snijdt het mes aan meerderen kanten. De vrijwilligers die bij Armslag werken worden uit hun sociale isolement gehaald, want we zijn een sociaal maatschappelijke organisatie. Er zijn medewerkers die komen re-integreren en ook hebben we contact met Lentis voor re-integratie. Bij Armslag wordt door iedereen veel kleding ingebracht. De kleding wordt gesorteerd en gewassen als dat nodig is. De gezinnen kunnen gratis kleding ontvangen als ze ingeschreven staan, maar natuurlijk mag iedereen bij Armslag komen kopen. Ook wij hebben natuurlijk rekeningen te betalen, maar we hoeven geen winst te maken. De vrijwilligers worden dus ook niet betaald. Momenteel zijn er 30 vrijwilligers werkzaam bij Armslag en daar zijn we heel blij mee. Door hen kunnen we de winkel open houden en er zijn voor onze medemens die het financieel net wat minder heeft dan een ander, en door Armslag toch leuk gekleed kan gaan.
Catharina Woortman

Met Spoed gevraagd secretaris

12 april 2024 - Wie wil ons team versterken. We zoeken met spoed een secretaris. De werkzaamheden bestaan uit werken in de winkel en secretariaat werk. Het werk van de secretaris o.a. agenda maken voor de... lees verder »