Bezoek

Bezoek Stichting Armslag Stadskanaal

, 22 december 2016

STADSKANAAL – Dinsdag 20 december brengt de fractie van de PvdA Stadskanaal een werkbezoek aan ‘Boetiek Armslag’. Armslag heeft in de categorie ‘Leefbaarheid’ de Provinciale Vrijwilligersprijs van €3.000,- gewonnen en het is mede hierdoor hoogtijd om bij hen op bezoek te gaan. Ter aanmoediging en ter verhoging van de feestvreugde neemt de fractie een heerlijke taart mee.

Grietje Schipper en Monique Kroom, beiden fractieleden van de PvdA, zijn benieuwd wat ze met het geld gaan doen. “Allereerst hebben de klanten in de winkel vorige week wat lekkers gekregen en was er voor hen een drie halen, twee betalen actie. Ook willen we een deel van het geld besteden voor de aanschaf

van een nieuwe printer. Die is heel hard nodig.” Aldus de voorzitter van de Stichting Armslag, Catharina Woortman.

Armslag werkt volledig zonder subsidie en is afhankelijk van mensen die kleding aanleveren en een groep klanten die een bijdrage voor deze kleding betalen. Een veel grotere groep, voornamelijk mensen met een minimum inkomen kunnen per maand vier kledingstukken of textiel gratis ophalen. De totale groep bestaat uit 32 vrijwilligers die elk één of meerdere dagdelen in de boetiek werkzaam zijn. Armslag heeft inmiddels al 1200 vaste klanten en het is duidelijk dat de boetiek uit haar jasje is gegroeid. Rieks de Groot, de penningmeester, benadrukt dan ook dat ze naarstig op zoek zijn naar een andere locatie. Je zou kunnen denken dat in Stadskanaal dat geen probleem hoeft te zijn, maar de huurprijs en de bereikbaarheid van de winkel is wel een knelpunt.

Woortman meent dat Armslag meer is dan een inname en uitgifte winkel. Zij benadrukt ook het sociale aspect belangrijk is. De vrijwilligers die werken in de boetiek hebben hierdoor in sommige gevallen hun weg terug in de maatschappij gevonden. Maar ook de tweedehands kleding krijgt vaak een beste bestemming.

Bron: Westerwolde Actueel
Foto: Grietje Schipper